tisdag 25 februari 2014

Periodisk fasta

Jag fastade mycket i våras och i somras och det fungerar verkligen för mig, det handlar bara om att komma över den jobbiga biten och komma in i det, speciellt om man vill köra strikt LCHF också, det är bara att tjura ihop ordentligt och bestämma sig.

Jag fastar 16h och har ett "ätfönster" på 8h. I vanliga fall äter jag som på bilden mellan 12-20 men när jag jobbar natt kan det bli lite modifierat, inte alltid jag är vaken vid 12.


Planen nu är bara att komma in i det, köra fyra dagar den här veckan och sen hela nästa vecka och ta det därifrån. I somras körde jag två veckor i taget och sen en "vanlig" vecka bara för att kroppen inte skulle vänja sig för mycket.

Varför fasta då? Det finns en hel rad fördelar, bland annat så ökar det fettförbränningen och mängden tillväxt hormon. Om man är mer intresserad finns det bra info HÄR! och HÄR! där det också slås hål på lite myter som att frukost är livsviktigt, att kroppen ställer in sig på svält eller att man skulle förlora muskelmassa av att fasta.

Jag är taggad nu och det gäller som sagt bara att hålla ut, det kan inte vara roligt jämt, lite jobbigt och tråkigt får det vara ibland också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar